Zoeken
  • Bionews

Thuisverbruik eieren boomt in 2020

Forse groei van het thuisverbruik van eieren

Het coronavirus heeft een grote maar tijdelijke impact op waar we eten en kopen. Door de coronamaatregelen, zoals het sluiten van de horeca, het annuleren van events en het aanbevolen thuiswerk, ging het thuisverbruik van verse voeding de hoogte in ten koste van consumpties buitenshuis. In 2020 werd 9% meer verse voeding voor thuisverbruik aangekocht dan het jaar voordien. In bestedingen betekende dit zelfs een stijging van 13%. We moesten in ons kot blijven en de kook- en bakwoede sloeg toe waardoor het thuisverbruik van eieren, een basisingrediënt in de keuken, boomde van 72 stuks per capita in 2019 naar 81 stuks in 2020 (+13%). In besteding gaat het om een stijging met 14% namelijk van 13,31 euro per capita naar 15,21 euro.

De gemiddelde eierprijs bleef stabiel op 0,19 euro per stuk. Een scharreleitje is het goedkoopst (0,15 euro per stuk) en het bio-eitje het duurst (0,31 euro per stuk). Eieren van kippen met vrije uitloop stegen met 1 cent in prijs tot 0,25 euro per stuk.

Het percentage kopende gezinnen blijft stabiel op een hoog niveau (92%), terwijl de aankoopfrequentie in 2020 steeg naar gemiddeld 16 keer per jaar. De laatste jaren is er een verschuiving merkbaar van kopers van eieren van kippen met een vrije uitloop naar bio. Het aantal kopers van bio-eieren bedraagt nu 38%.


Het scharrelei is de standaard en bio groeit opnieuw

Het scharrelei blijft veruit de standaard. 67% van de eierverkoop zijn scharreleieren en deze staan in voor meer dan de helft van de omzet. De eieren van kippen met vrije uitloop vormen de tweede belangrijkste categorie, met een volumeaandeel van 19%. Het biosegment vertegenwoordigt 11% van het aantal verkochte eieren en 18% van de omzet. Op lange termijn zit de verkoop van bio-eieren in de lift.


DIS 1 marktleider maar hard discount won terrein in 2020

Op het vlak van de distributie blijft DIS 1, de hypermarkten en de klassieke supermarkten inclusief Colruyt, het belangrijkste kanaal met 46% marktaandeel. Hard discount (Aldi en Lidl) is het tweede belangrijkste aankoopkanaal voor verse schaaleieren in ons land. Met een marktaandeel van 32% won dit kanaal terrein in 2020 maar blijft het onder het niveau van het topjaar 2015. De buurtsupermarkten (AD Delhaize, Delhaize Proxy, Okay, Spar, Carrefour Express…) zijn met een aandeel van 14% het derde belangrijkste aankoopkanaal voor eieren. De hoevewinkel (2% marktaandeel) en de ‘overige’ kanalen (6% marktaandeel) met onder andere de openbare markt en de speciaalzaken zijn kleinere kanalen.


Bron: Vlam

4 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven